Megküzdési stratégiák a magány ellen 1.rész

Tisztában lenni az érzelmeinkkel, érzelmi állapotainkkal – kulcs fontosságú a felnőtt ember életében ahhoz, hogy sikeres és boldog életet tudjunk élni.

Ha tisztában vagyunk vele, hogy milyen érzésben vagyunk egy adott szituációban, akkor máris rálátunk sok minden másra is önmagunkból. Ezért kiemelten fontosan tartom, például párkapcsolati szakítás után, hogy ne csak úgy sodródjunk az érzelmekkel, és a történésekkel! El kell hogy jöjjön a gyászmunkában az a szakasz, amikor tudatosan átgondoljuk hol tartunk, miben vagyunk és mit tudunk tenni azért, hogy jobban legyünk. Ebben a bejegyzésben arról fogok írni, hogy hogyan tudod élvezni az egyedüllétet, s elkerülni a magányt, mint az egyik legfélelmetesebbnek tűnő érzést – amiről talán te is úgy gondolhatod, hogy vár rád, ha egyedül maradsz. Szeretnék veled megosztani kétféle megoldási stratégiát, ahhoz, hogy az egyedüllét számodra is egy kreatív, önfejlesztő időszak lehessen, ne pedig egy félelmetes és szomorú életszakasz.

Fotó forrás:
Fotó forrás: wallpaperup.com

 

Vannak bizonyos érzések, melyeknek a megélése elkerülhetetlen és hasznos is pl. szakítás után, vagy a gyászmunkában, ha elveszítettünk valakit. Ilyen lehet a fájdalom a veszteség miatt, a félelem különböző álruhákban, mint például félelem az egyedülléttől, a kiszolgáltatottságtól, a szeretetlenségtől stb. Ezeket érdemes hagynunk magunknak megélni egy-egy napra, mert utána konstruktív megoldásokat leszünk képesek találni rájuk. A saját önsegítő módszereink ugyanis önbizalmat adnak, ami mankó lesz a továbblépésben is. De vannak olyan érzések, amelyek mondjuk úgy – hosszútávon haszontalanok – nem tudunk belőlük érdembeli tanulást kivenni, sőt kifejezetten destruktív hatásuk is lehet, ha sokáig bennük maradunk.

Az első tipp, amivel elkerülheted, hogy magányos légy

A tudatossághoz elengedhetetlenül szükséges, hogy tisztában legyünk azzal mi is az az érzelmi állapot, amiben az adott helyzetben vagyunk. Egy párkapcsolati szakítás többféle negatív érzéssel is együtt jár, emeljük most ki ebből a magány-érzését, mint az egyik legfélelmetesebbnek tűnő “mumust”, ami az egyedüllétben a szekrény mögül leselkedik ránk. A magányosságot fontos megkülönböztetni az egyedülléttől. A magányosság az egy érzés, az egyedüllét pedig egy állapot. A magányosság, mint negatív érzés egyfajta útjelző. Megmutatja mi mindent tettünk azért, hogy az egyedüllét romboló oldalát éljük meg. Fontos a felelősségi pontokat megkeresni a magány kialakulásában, hogy láthatóvá váljon mi vezethet oda (milyen szokások kialakításának a következménye). A legtöbb érzés ugyanis valamilyen cselekvés, és a nem túl optimista gondolkodás következménye.

Fotó forrás: abacusshutters.co.uk
Fotó forrás: abacusshutters.co.uk

 

Hiszen a gondolatok vezetnek a cselekvéshez, az érzések pedig mindig a gondolatokat követik. Így már láthatod is, mit tehetsz meg azért, hogy jobban érezd magad. Az első megoldás tehát az, hogy változtass a szokásaidon, és a gondolataidon, amelyek felelősek a magány kialakulásáért. Írd össze magadnak, hogy milyen szokásaid vannak, amelyekkel megnehezíted az egyedül élés időszakát. Majd hozd meg a döntést, hogy felhagysz velük!

További ötleteket is készítettem neked, melyekkel az egyedüllétet vidámabbá teheted önmagad számára. Lépj tovább a cikk folytatásához ide.

Csete Nia