Megküzdési stratégiák a magány ellen 3.rész

Ebben a mostani bejegyzésben gondolatébresztőnek azt az ötletet hoztam neked, hogy alakítsuk át együtt a magányosság érzését, az építő egyedüllét állapotára.

Mert ha az egyedüllét lehetőségét okosan és örömtelien használjuk ki, akkor az könnyen önismereti térré válhat. Kreatív időtöltéssé, önmagunkkal tölthető minőségi együttlétté, konstruktív és örömteli cselekedetek időszakává, igazi felfedező körúttá.

Az előző cikkemben arról olvashattál, hogy vannak szokásaink, melyekkel magunknak csinálunk zsákutcákat az egyedüllétben pl. ha otthon maradunk, begubózunk, nem ápoljuk a társas kapcsolatainkat, túl sokáig időzünk a fájdalomban stb. Míg vannak olyan közösségi programok, és megoldások az önmagunkkal tölthető minőségi időre, amelyeket ha megvalósítunk, akkor a zsákutcákból ki tudunk farolni. S ha nyitottak maradunk önmagunkra és másokra, nagyon sok új, eddig akár ismeretlen több irányú útra is bukkanhatunk.

Fotó forrás: images6.alphacoders.com
Fotó forrás: images6.alphacoders.com

 

További tippek, amivel elkerülheted, hogy magányos légy

Mi az amit megtehetsz, hogy ne csússz bele a magány érzésébe? A magány olyan, mint a métely. Az odavezető út sem boldogsággal és örömmel van kikövezve, ám amikor pedig belecsúszunk, s már kialakult szívünkben: elkerülhetetlen hogy befelé forduljunk, negatívan gondolkozzunk másokról, és önmagunkról. Ilyenkor az életet drámaként és tragédiaként definiálhatjuk, elszakadhatunk a szeretteinktől a befelé fordulás következményeként. Ha monotonitásban töltjük a mindennapokat, pl. nem járunk el otthonról, önértékelési zavarunk lehet, egyre kevesebb impulzus ér minket, és sorolhatjuk sokáig azokat a negatív lelki állapotokat, melyek akár a depresszióig is elvihetnek minket. Állítsuk hát meg a folyamatot időben!

Tedd helyre a félelmeidet: amelyikbe lehet menj bele, és derítsd ki van-e valódi hatása az életedre?! Mert amikor magányosan bánkódunk otthon a falak között, ezek a hiedelmek, vagy kitalált félelmek is erősíthetik a melankóliát. Ne engedd, hogy az elméd tréfát űzzön belőled!

Milyen “tünetek” = félelmek jelentkezhetnek egyedüllét esetén és hogyan kezeld őket?

  • Komfort érzet felborulása nem más, mint a társkapcsolatban rejlő komfortok elvesztésének fájdalma: az egóban. Pl. nem jön már elém a társ a munkaidő végén, ki fog engem a tenyerén hordozni, nem lesz aki a nagy bevásárlást megcsinálja, ki cseréli ki az égőt, ki szervizelteti az autót, ki hozza el a gyerekeket a suliból, ki viszi le őket szánkózni? Stb.
    Új gondolat: mindenki pótolható, nem érsz kevesebbet, mint egy férfi! Használd a kreativitásod arra, hogy helyettesíteni tudd Őt. A egó veszteségeit is el kell gyászolni, de nagyon gyorsan érdemes rá új megoldásokat találni. Mert ezek a legfeleslegesebb félelmeink. Írj egy listát arról, mi minden veszteséged van ahhoz képest, mintha társkapcsolatban élnél. Majd írd mellé a megoldásokat, hogyan tudod egyedül kivitelezni a szükséges feladatot, vagy pótolni magadnak a hiányt! Ne feledd: légy kreatív, keresd a megoldásokat!
  • Egyedül az ágyban. Ha sokáig éltél valakivel együtt, ez bizonyára nehéz élmény lehet esténként. Kis ideig gyászold meg ezt az űrt, ami az “ágyadban” maradt. Pár hétig engedd álomba sírni magad, de azután vedd nyakadba a várost!
    Új gondolat 1.: vegyél egy kiskutyát, kismacskát, vagy egy nagy plüss mackót, akár egy óriáspárnát és ölelj! Most már tilts meg magadnak az ágyban való emlékezést, siratást, ne csinálj napi rutint abból, hogy végig zokogod az éjszakát! Helyette: öleld álomba magad, a kutyussal vagy a plüssfigurával.
Fotó forrás: i.dailymail.co.uk
Fotó forrás: i.dailymail.co.uk
  • Új gondolat 2.: mihamarabb rendezd át vagy újítsd meg a hálószobát. Vegyél új ágyneműt, egy új könyvet, olyat ami biztosan leköt esténként és nem valami szerelmi dráma. Jó lehet önfejlesztésbe kezdeni ilyenkor, és olyan könyvet választani ami feladatokat ad. Vagy lebilincselő kalandregényt keresni egy távoli ország mindennapjairól. Mindegy mi, de vigye el a figyelmed az esti összeroppanásról.
    Új gondolat 3.:  önálló erotika. Kényeztesd magad az ágyban – ha elég idő telt már el a gyászfeldolgozásban, kezdd el újra feltérképezni a tested, hogy milyen együtt lenni magaddal felnőtt nőként. Látod már? Sok minden megoldható és pótolható még a hálószobában is! 😉
  • Félni a csendtől. Te miért félsz a csendtől? Szerinted mi minden van valójában a csendben? Lehet, hogy attól félsz a gondolataid, az érzéseid tapinthatóvá, hallhatóvá válnak? Nos, igen. Hiszen a csend bennünk egy szükségszerű önismereti, és önreflexiós tér.
    Új gondolat 1.: ha merünk a lelkünkkel foglalkozni, időt szánni a csendben felmerülő gondolatokra, és érzelmekre, hamar új felfedezéseket tehetünk magunkról. Ne félj egyedül lenni önmagaddal, ne kapcsold be szükségszerűen a TV-t, rádiót háttérzajnak. Adj időt és teret magadnak a saját benső hangod meghallgatására. Mert ki tudja mikor lesz ismét lehetőséged csak önmagaddal foglalkozni?
    Új gondolat 2.: önmagunk megfigyelésén túl, a gondolati zajból való elcsendesedés is nagyon szép tapasztalás lehet az egyedüllét idején. Ehhez ajánlom: a meditációt, mint mélyebb értelmű benső Csendet. Keresd meg a számodra legmegfelelőbb meditációs formát, és tapasztald meg önmagad egy lágyabb, mélyebb rétegben, ott, ahonnan legbensőbb lényed, forrásod fakad.
  • Félelmetes zajok, parák, neszek – mint képzeletünk szüleményei – a csendben. A fantáziánk jóra és rosszra is fordítható eszköz. Hogyan zabolázd meg a túlpörgetett elmét, hogyan segíts magadon és győzd le az ágy alatt leselkedő éjjeli szörnyet?

Segítek neked coachingban megoldást találni erre, és még további lehetséges okokra, amiktől tartasz az egyedüllétben. Ne hagyd az elmédnek, hogy otthon tartson a szomorúság, s a félelmek börtönébe zárva, elhitetve veled, hogy egyedül maradni a legborzasztóbb dolog a világon! Ez nem így van! Nehéz időszak, ez kétségtelen, de nem kell, hogy életed drámájává váljon!

Csete Nia