Hogyan kezdjük el a relaxációt beépíteni az életünkbe?

A relaxációs technikák elsajátításával sokat tehetünk az egészségünk, és a belső egyensúlyunk megteremtéséért.

A technológiai fejlődés, és az életritmusunk felgyorsulása magával hozta az elvárások fokozódását. Így egyre többen vannak, akik elvesztik a képességüket az ellazulásra. Aki pedig nem tud néha kikapcsolódni a saját elméjéből, fokozottan hajlamos lesz egyfajta belső készenléti állapot fenntartására. Hogyha folyton tartjuk ezt a készenléti kontrollt, akkor előbb-utóbb kimerültek leszünk, és elveszítjük a valódi kapcsolatot önmagunkkal. Az agy átveszi totális irányítást, és kibillen az egyensúlyi állapotból. Hiszen egyik szervünk sem arra való, hogy egyedül működtessen mindent.

Megfigyelhető, hogy akik állandó feszültségben, rohanásban, szorongásban, és teljesítménykényszerben élnek, azok sokkal nehezebben érzik az intuícióikat, mint akik képesek néha meglassulni. Azok számára, akik felgyorsulva élnek különösen fontos, hogy megismerjenek és elsajátítsanak olyan relaxációs technikákat, melyek segítségével képessé válhatnak a fizikai, a lelki és a mentális ellazulásra.

            Mire jó a pihentető kikapcsolódás?

Számtalan tudományos kutatás bizonyította már, hogy a stressz lehet az okozója több mentális és fizikai egészségügyi problémának. A nyugalmi állapot napközbeni elérése előnyös a szervezet egészségi állapotának javítása szempontjából. Amikor feszültek vagyunk, akkor a szimpatikus idegrendszerünk aktiválódik, majd egyfajta idegrendszeri éberséget alakít ki az elménk. Az autonóm idegrendszer az ősi időkből származó “küzdj, vagy fuss” reakciót idéz elő a szervezetünkben, ami hosszú távon káros hatással van az összes szervünkre.

A kikapcsolódás nyugtató hatással bír, és javítja a szervezetünk mindennapi stresszel való megküzdését. A relaxáció pihenést, ellazulást idéz elő. Relaxáló hatású lehet egy délutáni kellemes séta, napközbeni zenehallgatás, vagy este egy könnyed film megnézése. A lazítás életmódunkba való beillesztését bármivel kezdhetjük, ami kiszakít az addigi megfeszített tevékenységből.

Relaxáció

Hogy kinek mi jelenti a pihenést, az egyéni vérmérséklet kérdése. Van, akinek egy habos fürdő, forró szauna, illatos masszázs, gőzölgő zöld tea kortyolgatása, vagy épp a termálfürdőzés hozza el a lenyugvást. Van aki viszont aktívabb alkat, és talán a kirándulás, egy jó beszélgetés, vagy hétvégi táncos mulatság jelenti a kikapcsolódást. Mindenkinek magának kell megtalálnia a hozzá legközelebb álló módszert, a lényeg, hogy keressünk tevékenységeket, amik segítenek kilépni az agyalásból, és a feladatok körforgásából.

            A könnyed kikapcsolódást követheti a tudatos relaxáció

Amikor már meg tudjuk engedni magunknak a kiszakadást a monoton feladatainkból, a relaxáció tudatos és tervezett módját is beilleszthetjük a mindennapjainkba. A konkrét önfejlesztő relaxációs eszközök elsősorban a testi folyamatok stresszoldására irányulnak, de vannak típusok amik a lelki, mentális folyamatok rendeződését célozzák.

Választhatunk légzéstechnikákat, amikkel könnyed légies állapotba hozhatjuk a testünket, vagy autogén tréninget, ami az egyes testrészeinkre vonatkozó érzések átélését, és ellazítását tanítja meg. Meditatív jellegű mozgásprogramok segítségével is ki tudunk kapcsolódni, amik során eltávolodnak az aktuális gondolatok, feszültségek, és a külvilági ingerek. Hatékony segítség lehet a testi, lelki ellazuláshoz a jóga, vagy a tai chi, amik harmonizálják minden részünket. Válaszunk bármilyen technikát vagy eszközt, a szorongásaink, stresszeink, feszültségeink, alvászavarunk, depresszív állapotaink mind-mind oldódni kezdhetnek.

Jóga

Ami nagyon szerencsés a modern világunkban, hogy egyre szélesedő választékban dönthetünk arról milyen módszert válasszunk magunknak. A személyiségünkhöz, értékrendünkhöz, fizikai és lelki szükségleteinkhez legközelebb álló technikát könnyen megtalálhatjuk. Szükséges hozzá első lépésben a szándék, hogy nyitottak legyünk a relaxációs technikákra. Majd a kíváncsiság, hogy akarjunk minél több módszert kipróbálni. Türelem, hogy ne adjuk fel, ha valami nem válik be. Lendület a következő módszer kipróbálásához. Fogjuk fel felnőttkori játéknak, és válogassunk izgatottan a lehetőségek tárházában. Ha valódi bennünk az önmagunknak való adás és a belső kapcsolatunk helyreállításának vágya, akkor előbb-utóbb megérkezik az ideális eszköz is hozzá.

A következő bejegyzésben (A stresszoldás segíti a testünk – lelkünk gyógyulását) az egyéb stresszoldó technikákat fogjuk körbejárni. Tarts velem, és derítsd ki, hogy milyen más módon tudod még elvezetni a belső feszültségeidet.

Szeretnél még mélyebb kapcsolatba kerülni önmagaddal? Nézz körül a Meditációk menüpont alatt, hátha valamelyik díjmentes programom megtetszik neked. 

Nem szeretnél lemaradni a további Blog bejegyzésekről? Iratkozz fel itt jobb oldalt (mobilon a bejegyzés alatt), és értesítést küldök neked ha újabb cikk kerül fel az oldalra. 

Ezt a cikket a Hetényi Géza Kórház Egészségfejlesztési Irodájának megbízásából készítettem. 


A cikkben elhelyezett képek a Pixabay fotóletöltő oldalról származnak. 

  •   
  •